نحوه شست و شوی کلاه

نحوه شست و شوی کلاه چگونه است؟

معمولاً افراد در مورد نحوه شست و شوی کلاه کپ کنجکاو نیستند؛ چرا که این کار را وظیفه ماشین لباسشویی می‌ دانند. این در حالی است که اگر برخی نکات و اصول را ندانید بعد از دو بار شست و شو دیگر کلاهتان قابل استفاده نخواهد بود.

روش‌ های تمیز کردن کلاه کپ

– شست و شوی دستی
– استفاده از ماشین لباسشویی
– استفاده از ماشین ظرف‌ شویی
بهتر است که قبل از این که نسبت به شست و شوی کلاه کپ خود اقدام کنید برچسب‌ های آن را مورد بررسی قرار دهید. این برچسب‌ ها معمولاً به شما می‌ گویند که کدام شیوه شست و شو برای کلاه شما مناسب تر است.

اگر کلاه برچسب نداشت چه کار کنیم؟

از دو تست زیر بهره ببرید:
1. تست ثبات رنگ
ثبات رنگ کلاه را با یک پارچه مرطوب بررسی کنید. بهتر است یک نقطه کوچک در بخش داخلی کلاه را در نظر بگیرید (جایی که از بیرون دیده نشود) و سپس پارچه مرطوب را روی آن بمالید. اگر پارچه تغییر رنگ داد، نباید کلاه را بشویید.
2. بررسی سایبان کلاه
اگر سایبان کلاه از جنس مقوا باشد شست و شوی آن با ماشین امکان پذیر نیست و حتی در شست و شوی دستی هم باید مراقب این بخش از کلاه باشید.

نحوه شست و شوی کلاه کپ با روش دستی

به راحتی می‌ توانید کلاه خود را با دست بشویید. تنها چیزی که نیاز دارید یک مسواک، مواد شوینده مناسب و یک کاسه آب است. با این روش به راحتی کلاه‌ های حساس را تمیز کنید:
1. در یک کاسه آب ولرم بریزید.
2. سپس مقداری پودر لباسشویی را به کاسه آب اضافه کنید و اجازه دهید تا پودر کاملا حل شود.
3. کلاه را در آب فرو ببرید.
4. سپس با مسواک شروع به تمیز کردن لکه‌ های داخلی و خارجی نمایید.
5. در نهایت با یک دستمال مرطوب کف و کثیفی‌ های روی کلاه را پاک کنید.

نحوه شست و شوی کلاه کپ مقوایی

امروزه در کلاه‌ های آفتابی یا کلاه کپ ¬ها به ندرت از مقوا استفاده می‌ شود. اما کماکان ممکن است در کلاه‌ های قدیمی از مقوا استفاده شده باشد. در این صورت باید هنگام شستن دقت بیشتری داشته باشید و آن‌ ها را منحصراً با دست بشویید. هرگز اجازه ندهید کلاه خیلی خیس شود و لکه‌ ها را نقطه ای پاک کنید.

شست و شو با ماشین لباسشویی

اگر با توجه به برچسب‌ های کلاه یا توضیحات فروشنده مطمئن هستید که کلاه را می‌ توانید در ماشین لباسشویی بیندازید دستورالعمل‌ های زیر را دنبال نمایید:
– یک چرخه ملایم شست و شو با حداکثر دمای 30 درجه را انتخاب کنید.
– مطمئن شوید که سرعت چرخش ماشین کم است.
– مقداری مواد شوینده را در محفظه ماشین بریزید. (بهتر است که از مایع لباسشویی استفاده کنید. استفاده از پودرها می تواند به کلاه شما آسیب برساند.)
– پس از شست و شو، کلاه خود را در هوای آزاد خشک کنید.
توجه داشته باشید که اگر دما یا سرعت چرخش بالا باشد کلاه به سرعت تغییر شکل خواهد داد.

نحوه شست و شوی کلاه کپ با ماشین ظرف‌ شویی

براکت‌ های شبکه‌ ای مخصوصی برای شست و شوی کلاه کپ در ماشین ظرف‌ شویی طراحی شده‌ اند. این براکت ¬ها مانع از تغییر شکل و آسیب کلاه می‌شوند. کسانی که براکت ندارند برای قرار دادن کلاه در ماشین ظرفشویی باید از یک کاسه وارونه استفاده کنند.
– مطمئن شوید که عملکرد خشک کن حرارتی ماشین ظرف‌ شویی فعال نیست.
– کلاه آفتابی یا کپ مورد نظر خود را روی قفسه بالایی ماشین ظرف‌ شویی قرار دهید.
– یک چرخه شست و شو با حداکثر دمای 40 درجه تنظیم کنید.
– پس از اتمام فرایند شست و شو، سریعا کلاه را از ماشین ظرف‌ شویی خارج نمایید.

نکات مهم در خشک کردن کلاه

برای خشک کردن کلاه به هیچ عنوان از بخاری، سشوار یا نور آفتاب استفاده نکنید. چرا که ممکن است کلاه کوچک یا دفرمه شود. برای حفظ شکل کلاه هنگام خشک شدن، یک جسم نیم دایره‌ای مانند کاسه یا آبکش را زیر کلاه قرار دهید. حتی می‌ توانید یک حوله خشک را مچاله کرده و درون کلاه تعبیه نمایید.
با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه، ممکن است پس از شست و شو با ماشین، کلاه خم یا حتی کوچک شود. لذا شستن آن‌ ها با دست همیشه روش ملایم‌ تر و ایمن‌ تری خواهد بود.

حذف لکه‌ های عرق سرسخت دور کلاه 

نحوه شست و شوی کلاه کپی که لکه‌ ی عرق و چربی دارد کمی متفاوت است. چرا که این لکه‌ ها به راحتی پاک نمی‌ شوند. شامپوی مو یا جوش شیرین به شما در رفع این لکه‌ ها کمک خواهند کرد. در واقع اگر روی کلاه لکه عرق وجود دارد به جای پودر لباسشویی باید از شامپو استفاده نمایید.

در روش دوم، جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا یک ترکیب تمیز کننده شبیه خمیر دندان ایجاد شود. مخلوط جوش شیرین باید چند دقیقه روی لکه‌ ها باقی بماند.